Drömmer du om att starta eget företag? Har du en innovativ idé som du vill testa? Många har smarta företagsidéer, men desto färre tar klivet och förverkligar dem. Det är förståeligt eftersom det kan vara både läskigt och komplicerat att starta ett företag. Som tur är kan du testa din innovation i mindre skala innan du behöver ta det stora steget med eget företag. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga.
Definiera din idé & skapa en MVP
Innovation handlar om att hitta lösningar på problem. Sverige har en lång innovativ historia med världskända vetenskapsmän och uppfinningar. Innovationer är en nödvändighet för att föra samhällsutvecklingen framåt. Det svenska samhället har länge uppmuntrat medborgare att hitta innovativa lösningar på lokala såväl som globala problem. Idag är det allt fler svenskar som väljer att starta eget för att testa nya innovationer. Det första steget i din entreprenöriella resa är att definiera din idé. Försök vara så konkret som möjligt. Försök inte heller göra det för komplicerat i början utan utgå från att ta fram en så kallad MVP vilket är en förkortning av Minimum Viable Product. På svenska betyder det ungefär “minsta livskraftiga produkt” vilket är det som krävs för att du ska kunna testa din idé.
Så tar du betalt
Innan du startar ett eget företag kan det vara en god idé att testa din innovation i mindre skala för att se om det finns någon efterfrågan. Smarta tjänster som Frilans Finans gör det möjligt att testa företagsidéer utan att behöva starta företag. Du kan enkelt ta betalt för uppdrag och tjänster utan att du behöver krångla till det med eget bolag. Med andra ord är det möjligt att fakturera och ta betalt för din innovation utan att ha ett företag. Detta är ett utmärkt sätt för dig som vill validera din företagsidé innan du tar det stora klivet. Över 70 000 personer använder Frilans Finans.
Testa och iterera
Det är viktigt att du snabbt kommer igång och testar marknadspotentialen för din innovation. Vilket problem löser den? Vad är kunden villig att betala? Genom att snabbt få ut produkten på marknaden och iterera ofta undviker du att du jobbar länge på en produkt som ingen behöver eller vill betala för.